Translate

IFFC mengundang anda bergabung dan ikut serta dalam pengembangan dari site ini, dalam prosesnya banyak kemungkinan yang bisa terjadi. hal ini tak terlepas dari kunjungan, komentar dan saran dari anda semua yang sangat kami harapkan. dengan kerja keras diharapkan nantinya akan menjadi salah satu site terlengkap yang menghadirkan berbagai artikel, kiat-kiat, saran dan info terkini mengenai frehwater fish.

Saya mengapresiasi kunjungan anda dan sangat menghargai junker yang selalu meninggalkan jejak bukan seorang silent rider yang cuman jadi tukang intip. Hargailah hasil karya blogger dalam pengadaan thread dengan meninggalkan jejak walau hanya beberapa patah kata.

klik sharing --> mempromosikan site
klik fans page --> berlangganan kiriman via FB
klik
join this site --> terkait dengan IFFC

Sabtu, 10 September 2011

DISCUS

Daripada Wikipedia.

Symphysodon
Symphysodon aequifasciatus
Pengelasan saintifik
Alam: Haiwan
Filum: Chordata
Kelas: Actinopterygii
Order: Perciformes
Keluarga: Cichlidae
Subkeluarga: Cichlasomatinae
Tribus: Heroini
Genus: Symphysodon
Heckel, 1840
Spesies
Symphysodon aequifasciatus
Symphysodon discus
Symphysodon tarzoo
Discus (Symphysodon spp.) adalah satu dari tiga spesies ikan air tawar cichlid yang berasal dari lembah Sungai Amazon. Discus adalah sejenis ikan akuarium yang popular di beberapa negara Asia

Taksonomi

Discus tergolong dalam Symphysodon, yang mana kini merangkumi tiga jenis spesies: Discus biasa (Symphysodon aequifasciatus), Discus Heckel (Symphysodon discus) dan spesies baru yang belum diberi nama iaitu Symphysodon tarzoo. Bagaimanapun, sebuah kajian lanjut yang diterbitkan pada bulan Ogos 2007 mencadangkan bahawa genus dikelaskan dalam spesies: S. aequifasciatus (discus hijau), S. haraldi (discus biasa/biru/perang) dan S. discus (Discus Heckel). Kedua-dua kajian mencadangkan tiga jenis spesies; dengan pengecualian akan nama-nama saintifik bagi setiap satunya.

Penampilan


Discus turquoise merah
Sepertimana cichlid dari genus Pterophyllum, kesemua spesies Symphysodon memiliki badan yang pipih. Berlawanan dengan Pterophyllum, yang mana sirip belakang yang menonjol menjadikan bentuk badan Symphysodon seolah-olah bulat. Dari bentuk badan inilah nama "discus" diterbitkan. Sisi ikan ini biasanya memiliki corak-corak berwarna hijau, merah, perang dan biru. Tinggi dan panjang ikan matang adalah kira-kira 20–25 cm (8–10 in).

Pembiakan


Discus bersama-sama dua ekor anaknya
Ciri-ciri lain spesies Symphysodon adalah penjagaan mereka akan larvanya. Proses mengawan akan mengambil masa sehingga dua minggu dan telur-telur akan mula menetas selepas dua atau tiga hari selepas telur jantan dan betina disenyawakan. Sepertimana kebanyakan ikan cichlid, penjagaan anak dilakukan oleh kedua-dua ikan betina dan jantan. Selain itu, discus dewasa mengeluarkan secretion melalui kulitnya, yang mana larva bergantung hidup pada beberapa hari pertamanya. Kelakuan ini juga dapat diperhatikan pada spesies Uaru. Walaubagaimanapun, bagi pembiakan di dalam kurungan, larva akan bergantung hidup pada ibu dan bapanya untuk beberapa minggu

Lokasi dan habitat

Spesies Symphysodon mendiami tasik-tasik dan sungai-sungai di dataran banjir di tanah rendah lembangan Sungai Amazon, di mana ia merupakan sebahagian daripada kepelbagaian ikan Neotropical.
Tiga spesies dari Symphysodon mempunyai taburan geografi yang berbeza. S. aequifasciatus boleh dijumpai di Rio Solimões, Rio Amazonas dan Río Putumayo-Içá di Brazil, Colombia dan Peru. Berbeza dengan taburan S. discus yang boleh ditemui dengan terhad di hilir sungai-sungai Abacaxis, Rio Negro dan Trombetas. S. tarzoo boleh dijumpai di hulu Manaus di barat Amazon. 

diskus
Ikan hias Diskus (Symphysodon discus) merupakan salah satu jenis ikan hias air tawar yang berasal dari sungai Amazon (Brasil). Jenis ikan tersebut mempunyai nilai ekonomis yang baik dan sangat disenangi di berbagai negara.
Di Indonesia ikan Diskus sudah dapat dibudidayakan dan sangat potensil untuk dikembangkan karena selain dapat dipasarkan dipasaran lokal, juga dapat merupakan komoditas ekspor. Ciri khas dari ikan diskus ialah benetuk badannya tubuh pipih, bundar mirip ikan bawal dengan warna dasar coklat kemerah-merahan. Ikan diskus dapat dibudidayakan didalam Aquarium untuk sepasang diskus dapat ditempatkan dalam aquarium berukuran sekitar 75 x 35 x 35 cm kwalitas yang diperlukan untuk hidup dan berkembang ikan diskus yaitu di air yang jernih, temperatur sekitar 28 – 30 ° C pH (derajat keasaman) 5 – 6 selain itu kandungan Oksigen terlarutnya harus cukup tinggi yaitu lebih besar dari 3 ppm (part per million). Ikan Diskus sudah dapat dikembangbiakan setelah berumur antara 15 – 20 bulan. Adapun makanan yang umum dengan makan yaitu kutu air, cuk, cacing (makanan buatan) yang ada dipasaran.

Jenis-jenis Ikan Discus

Ikan ini di sebut sebagai rajanya ikan hias air tawar,Ikan ini juga sebenarnya adalah ikan pendamai dan dapat di campur dengan beberapa ikan dari jenis yang lain.Aquariumya akan terlihat bagus dengan subttrat pasir dan tanaman-tanaman air dan kita harus menjaga air di dalam aquarium supaya tetap bersih dan jernih,ikan ini cocok pada suhu berkisar 26-30derajat celcius.Ikan ini juga termasuk ikan yang keluar pada malam hari sama seperti Black ghost.
Berikut ini adalah jenis-jenis ikan Discus, yaitu:

1. Snake Skin
Snake Skin
2. Red Turquois
Red Turquois
3. Red Melon
Red Melon
 4. Pigeon dan Marlboro
Pigeon dan Marlboro
5. Golden Marlboro
Golden Marlboro
6. Super Ogon
Super Ogon
7. Golden Crystal
Golden Crystal
8. Pigeon Blood
Pigeon Blood
9. Blue Diamond
Blue Diamond
10. Ocean Green
Ocean Green
11. Blue Scorpion
Blue Scorpion







Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Facebook Fans Page

Exit Jangan Lupa Like Ya